Perkahwinan Kami

Daisypath Anniversary tickers

Dan Cinta Itu Menemukan Kita

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 27 September 2011

Tambah Susu Badan

Assalamualaikum...


    Hari tu dah kupas isu pasal milk booster kan...hari ni meh kiter kupas isu tambah susu badan...milk booster mmg membantu...pada aku yg paling berkesan utk diri aku ni adalah pil ASI...sebab hari tu mmg rasa macam dah tak leh menyusukan baby Ali...tapi dengan kehendakNya disamping try pil ASI..alhamdulillah...takde masalah soft breast lagi dah..alhamdulillah...aku bukanlah kaunselor laktasi...tapi aku hanya bercakap berdasarkan apa yang aku lalui...

1. Cari milk booster yang sesuai
     
    mengikut hasil pembacaan...penghasilan susu ni berdasarkan demand...tapi bagi kes aku...milk booster juga banyak membantu...cuma kena test dulu mana yang sesuai dengan badan...ada juga milk booster semulajadi contohnya lobak putih, kurma, sup ketam, jantung pisang...bagi kes aku...jantung pisang adalah milk booster terbaik...anda mungkin ada milk booster yg tersendiri bagi tubuh anda...

2. Kosongkan breast anda selalu
    puncanya aku mengalami low milk supply masa aku jadi pengacara majlis untuk karnival kesihatan...pengacara majlis mana buleh tinggalkan majlis...aku biarkan breast tak diperah selama 6jam..abis basah baju masa tu...sejak hari tu...memang milk supply very low...dan barulah aku sedar kepentingan memerah susu sekerap mungkin....tapi nak wat camne lagi...skang aku bertahan umpama kais pagi makan pagi...jadi kena rajin perah...bila supply makin sikit...makanlah milk booster banyak mana pun jgn haraplah nak dapat let-down reflex mcm dulu ataupun milk supply yang banyak mcm mula2 bersalin...so, jgn skip perah...kalau tak menyesal...

3. Rajin bagi anak menyusu

    inilah cara paling efektif masa mengalami masalah soft breast hari tu...baby's suction is more effective to trigger let-down reflex rather than any best breastpump in the world...kalau anak hisap susu lagi cepat let-down reflex berlaku...lagi banyak let-down reflex...lagi banyak signal dihantar ke otak bahawasanya baby nak lagi banyak susu ni.....jadi rajin2lah bagi anak hisap susu ye..jgnlah asyik bagi ayah baby je hisap susu...

4. tangani stress

   inilah paling susah aku nak wat...as a human being nobody can hide from stress...kalau stress, let-down reflex lambat berlaku dan kdg2 tak berlaku langsung...kadang2 baby nangis sebab susu tak kuar...jadi bila tgk marah...calm down your mind...kalau rasa marah tu...angkatlah baby anda dan ingatlah waktu gembira bersama baby sambil2 pujuk baby anda yang tgh lapar susu...rasa2 dah tenang...susukan semula baby...InsyaAllah...susu akan kuar semula...

5. Kerja rumah (lantaklah situ)

    hmmm...walaupun aku baca blog kaunselor laktasi...based on my reading aku rasa diorang ni ada bibik...so, walau sepenat mana pun diorang ni...diorang takde chores...mcm kite yang tak berkemampuan ada bibik ni...semua kena wat sendiri...kerja tetap kerja..balik rumah belum tentu leh rehat...anak wat sepah rumah...kiter gak kena kemas then nak gi perah susu lagi..kdg2 tak menang tangan...so for me, supaya badan aku tak letih...aku tak wat pun kerja umah...basuh kain ke, lipat kain ke, kemas umah ke, kalau aku ada masa aku wat...penat...tak payah wat..lantaklah situ...rumah aku mmg superb punya semak..tapi benda ni suami kena redha...kalau suami tak redha jgn wat gini yer...

6. Invest untuk breastpump yang bagus
    Medela Swing bagus...tapi lagi bagus kalau ada freestyle..jimat masa dan dapat collect lebih banyak susu...kalau ada rezeki ada anak lagi...aku nak guna freestyle dan let go swing....

      benda2 ni adalah ape yg aku wat supaya milk supply sentiasa maintain...pada ibu2 yg masih banyak susu...rajin2 perah wat stok...jgn jadi mcm aku...menyesal tau...stok sikit ni rasa tak selamat...apa yg aku catat di sini semuanya based on my experience dan tindak balas tubuh terhadap milk booster....tak leh ikut sgt sebab kiter semua mempunyai reaksi tubuh yg berbeza...cuma mungkin hanya boleh dijadikan reference utk tambah susu badan...ok papai... 

2 comments:

Mommy Meh said...

hehe.susu aku banyak lagi tp stok ebm yang x ada.huhu.buat pertama kalinya hari ni anak aku ke nursery berbekalkan susu soya dan bukannya ebm.

esok dah bleh bekal ebm balik. lusa, xtaula lg.huhu.

KimeYongAli said...

tak pe lah mommy meh..nak wat camne lagi..pas ni kumpul byk2...susu soya yg ok kalo tak silap aku..isomil or mamex..but better isomil...pas ni leh la kumpul ebm ek..aku pun kais pagi makan pagi gak...tapi anak aku dah makan solid food..leh survive..cayok meh...