Perkahwinan Kami

Daisypath Anniversary tickers

Dan Cinta Itu Menemukan Kita

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 6 September 2011

Jantung Pisang dan Kurma

Assalamualaikum...

     tengahari tadi kat kantin sekolah for the first time in my life I ate banana's heart a.k.a jantung pisang...rasanya...wow..memang sedap...aku saja nak try makan sebab aku baca jantung pisang juga adalah salah satu makanan yg dikatakan can increase breast milk supply...
    Hasilnya...mmg susu perahan meningkat dari biasa...untuk pengetahuan semua...sejak bulan pose hari tu...milk supply aku semakin berkurang even aku tak skip langsung waktu memerah...tapi aku pujuk hati sendiri mungkin disebabkan bulan pose...tapi still me and my baby got to survive ramadhan with low milk supply..alhamdulillah...bila ptg je aku rasa susu makin sikit...aku perah dapat 4oz je...tapi tadi aku perah dapat 8oz...good news...walaupun tak semeriah ibu2 lain tapi alhamdulillah...
   perahan aku umpama kais pagi makan pagi je skang...tak taulah dapat ke tak susukan ali sampai 2 tahun ikut sunnah...harap2 dapatlah...sayang rasa nak berenti susukan ali...kes yang jadi kais pagi makan pagi ni sejak aku jadi MC utk karnival kesihatan..tak perah selama 6 jam...breast engorge...then milk supply tetibe jadi sikit...ada org yg terlupa tutup freezer...habis 20 pek susu aku rosak begitu sahaja...hari tu jugak aku terpaksa amik cuti sebab anak aku takde susu so aku kena direct feed sambil2 memerah...dan sejak hari tu...milk supply aku hanya kais pagi makan pagi..harap2lah dpat diteruskan lagi dan dapat semula zaman kegemilangan susu itu...owhhhh...betapa aku rindu zaman susu tgh byk dan boleh perah dgn gembiranya...
   mungkin jugak aku stress dgn urusan harian..semua hal anak aku tangani sorang2...rasa penat badan...masa time aku cuti...mmg byk susu...otak tenang...husband ada...
    kurma juga serasi dgn badan aku utk tambah susu...mmg aku makan kurma....susu bertambah..melalui pembacaan aku..kurma ni leh increase hormon oksitosin yg berguna utk perembesan susu...mungkin tak banyak...tapi adalah daripada takde langsung...
    makan halba leh increase susu...betul mmg jadik..tapi badan panas dan berpeluh...sama gak dgn baby...baby anda akn jadi berpeluh2...kesian dia...dahla malaysia ni panas...makan halba masa musim tengkujuh jela...
    oklah...papai..........................

No comments: