Perkahwinan Kami

Daisypath Anniversary tickers

Dan Cinta Itu Menemukan Kita

Daisypath Anniversary tickers

Monday 5 September 2011

Support For Breastfeeding Mother (mesti baca / ada ke orang nak baca)

 Assalamualaikum...

     Hmm...semalam aku blogwalking..terjumpe satu artikel pasal etika mengiklankan susu formula di media (blog mom's choice). rupa2nya banyak cara yang dilakukan oleh syarikat pengeluar susu di Malaysia ni yg mengiklankan produk mereka tetapi tidak mengikut akta yg betul...sekaligus mengabaikan benefits penyusuan susu ibu...ya, penyusuan susu ibu sangat baik untuk bayi malah ibu sendiri...kandungan susu ibu sampai skang ni takde saintis yang boleh tiru untuk letak dalam susu formula...subhanallah...besarkan kuasa Allah...
    Tetapi kite ni telah disetkan dalam kepala bahawa bagi susu formula tu takpe dan bagus..sebab iklan pun hebat tak ingatkan....then org2 tua pun dok suruh...ajar susu botol nanti senang nak gi keje...tapi penah tak anda terfikir kesan atau akibat pada perut anak anda yang telah disumbatkan dengan susu yg sebenarnya x patut diproses oleh perutnya di awal kelahiran...kesian ooooo....seolah-olah mcm kite paksa perut anak kiter bekerja lebih....jgn disalahkan nasi lemak yg menyebabkan anak kiter obes...korang pun tau kan kecoh dalam paper kononnya nasi lemak wat budak2 skang obes...sebenarnya pemakanan semasa bayi lagi menentukan anak kiter bakal obes atau tidak di masa depan..anak kakak ipar aku...umur 2 tahun dah dapat obes...sebab suka minum susu formula...mak mentua aku dok suruh kakak ipar aku ajar susu botol..senang nak asuh...akibatnya budak tu obes...aku malas lah nak kata nanti jadi gaduh plak..tapi aku kesian kat anak saudara aku...
    Then, aku rasakan persekitaran pekerjaan tak support breastfeeding mother...nak perah susu nanti bos marah...kata kiter mengelat wat keje...kdg2 masa mmg padat dgn kerja...berbeza dgn ibu yg bekerja sendiri atau dia bos di tempat kerja...ruang utk perah susu pun tak de...tapi aku rasa skang jumlah ibu2 yg bagi anak susu perahan sendiri semakin meningkat..walaupun jumlahnya di Malaysia tak banyak mcm negara2 lain...tapi aku rasa jumlahnya meningkat...sebab bila aku blogwalking aku baca ada ibu mula2 dia sorang2 je perah susu kat pjbt...then, kwn dia ikut....pas tu satu pjbt ikut dia perah susu gak...sampai aku baca blog tu pun rasa seronok sebab rasa mcm satu support group of breastfeeding mother...bos pun tak leh nak kata ape sebab kalau employee memberontak nanti sape nak wat keje...aku rasa kerajaan pun patut wat gitu pada penjawat awam lain sebab ramai penjawat awam adalah wanita...bayangkan berapa ramai bayi yg tak dapat hak menyusu mereka oleh sebab kite pandang ringan perkara2 ni...kajian juga menunjukkan bayi yg menyusu ibunya lebih bijak..jadi kalau nak generasi anak malaysia yg lebih bijak...daripada skang ni kiter kena bentuk dah...perkara paling basic ialah penyusuan susu ibu...disamping dapat nutrien yg paling baik untuk bayi...bayi juga mendapat perhatian dan kasih sayang dari kecil lagi...didikan rohani jgn diabaikan..korang pun tau skang ni masalah belia semakin berleluasa..bila something happen..biasanya media akan put all the blame on the teachers...tapi hakikat sosial anak murid skang sangat teruk...mencarut kat cikgu...kurang ajar dgn cikgu...mcm perkara biasa je pada diorang...
     opss....dah terkeluar tajuk...sebenarnya...telah digariskan beberapa opsyen yang disyorkan sejak zaman nabi lagi utk menyusukan anak...pertama-ibu sendiri susukan anak...kedua-ibu oerah susu bagi anak..ketiga-ibu susuan...keempat-barulah susu formula...tgk tu...susu formula jatuh ke pilihan keempat...masyarakat skang letak susu formula tu sebagai pilihan pertama...Nabi Muhammad sendiri ada ibu susuan iaitu halimatun dari suku saad...dan zaman nabi dulu...dah habis tiga opsyen pertama..org arab akan bagi anak susu kambing sebab susu kambing lebih mudah cerna daripada susu lembu...but still diorang tetap akan bagi susu ibu kerana susu ibu memang bagus untuk bayi....orang zaman nabi berebut nak bagi susu ibu...orang zaman skang berebut nak bagi susu lembu...kesian bayi2 skang...
     kajian juga telah menunjukkan bahawa bayi yang minum susu ibu kurang alahan terhadap makanan yang diperkenalkan bila kite nak ajar dia makanan pejal nanti...sebab dia dah rasa pelbagai jenis makanan melalui susu ibunya...memang betul sebab anak aku tak alah langsung dengan makanan sejak aku perkenalkan dia dengan makanan pejal. mcm2 dia makan..roti jagung..biskut raya..coklat..nasi...ayam..daging...bilis..semua dia kemam dalam mulut...aku rasa sangat bersyukur sebab dipermudahkan untuk menyusukan anak aku...walaupun waktu kerja padat tapi kadang2 aku curi2 gak masa perah susu..kalau aku leh ngajar anak orang...pasala ape aku tak leh perah susu bagi anak aku minumkan...alhamdulillah...sungguh emosi entry kali ni... =) ok papai...
    

No comments: