Perkahwinan Kami

Daisypath Anniversary tickers

Dan Cinta Itu Menemukan Kita

Daisypath Anniversary tickers

Thursday 25 August 2011

Kenangan Semasa Kecil

Assalamualaikum...

     Apa yang aku tulis ni adalah apa yang aku ingat....Mak penah kata kami tinggal di keramat...zaman ni aku tak ingat...kemudian pindah ke flat di taman melawati....Kat flat ni aku ingatlah jugak sikit2..masa ni kami blom pindah ke ipoh lagi..dalam family aku sorang je yang dilahirkan di KL sebab masa tu ayah keje kat sana.....aku ingat mak jual kuih..jadi mak akan bangun awal untuk wat kuih..sehari sebelum tu...mak akan sediakan inti...masa ni lah aku dan abang dok sibuk...masa mak berniaga..kami dok tepi stall dan main kat tepi longkang sebelah stall mak...aku tak tahulah ape yang kami mainkan..masa tu gaji ayah hanya RM300 sebagai posmen...bayar sewa rumah RM250...mak jual kuih untuk tampung perbelanjaan harian kami...
   sebelah stall mak ada pokok tembikai liar tumbuh kat situ...rupa buahnya sebijik mcm tembikai,cuma saiznya lagi kecil dari bola pingpong tapi mak kata tak boleh makan...oleh sebab tak boleh makan kami pijak buah tembikai bagi pecah..kami gelar tembikai liar itu tembikai tikus...kami pijak supaya tikus tak dapat makan...
     Kami selalu main basikal dalam rumah...yelah dok kat flat mana ada laman. basikal pun masa tu kecil saja...aku naik basikal dalam rumah hanya pakai seluar dalam (masa tu kecik lagi ek...umo baru 4 tahun) sambil menggonggong botol susu yang diisi air teh...nak tau sebab ape minum air teh...sebab mak dan ayah takde duit nak beli susu...mungkin sebab itulah aku kecik, kurus, tulang dan selalu sakit...bila ayah balik keje..barulah ayah bawa basikal kami turun dari flat untuk main kat bawah...walaupun kehidupan masa tu sangat kekurangan tapi aku sangat hepi...
     kecik2 gitu...aku dh ditugaskan utk gi kedai bli tepung dan segala bagai bahan nak buat kuih...aku bagi je kertas oder yg mak aku dh siap2 tulis kat orang kedai tu...pas tu dia akan pack brg yg nak dibeli...aku bagi je duit pastu trus jalan...orang kedai tu kena kejar aku bagi duit baki...aku blom tadika pun lagi...tak tau nilai duit...kat depan flat...ada 1 longkang yang sangat besar..nak ke seberang jalan ada jambatan...tapi biasanya aku lintas longkang tu je dgn kwn2 aku...bahaya....tapi time tu bengong mana tau erti bahaya...tau nya nak seronok nak gi main kat padang di seberang longkang...
    kat flat tu...kami dok tingkat 4...yang atas sekali...kadang2 nak turun bawah semata-mata nak kejar benggali naik motor jual roti mmg tak berbaloi masa dan tenaga...jadi bila benggali jual roti tu lalu...kami jerit je dari atas flat.....rotiiiiiiiiiiiiiiii.....benggali tu pun berenti...oleh sebab malas nak turun...kami ikat bakul pada tali....pastu kat dalam bakul tu dah siap tulis nak roti ape dan bagi duit siap2...kami pun turunkan bakul tu melalui tingkap di tingkat 4 tu...benggali tu pun letak roti kat dalam bakul dan kami pun tarik bakul tu naik atas...aku rasa skang mcm dah takde benggali naik motor jual roti. mungkin sebab harga minyak dah naik...baik dia jual roti kat kedai je...
     kalau diikutkan banyak lagi kenangan masa kecil...ni hanyalah a piece of my childhood memory....tapi kenangan mcm gini mungkin orang nampak mcm biasa...tapi sangat indah untuk dikenang....

No comments: