Perkahwinan Kami

Daisypath Anniversary tickers

Dan Cinta Itu Menemukan Kita

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 23 August 2011

Congenital Squint

Assalamualaikum....


     Congenital squint....maksudnya juling sejak lahir....anak aku ada sikit masalah juling sjak lahir...masa sebelum 5 bulan kiter mmg nampak baby mcm juling due to pandangan matanya yang kabur2. tapi bila dh 6 bulan, baby dah ada pandangan mata yg jelas. boleh mengagak jarak dan kedalaman. setelah 6 bulan mata anak aku masih nampak gitu..jadi aku bawa gi jumpe pakar mata...bukan ape...juling ada beberapa sebab iaitu...kanser mata...rabun dan juling sejak lahir...setelah didiagnos...doktor kata anak aku juling sejak lahir a.k.a congenital squint...lebih kurang gini matanya...tak ketara tapi kalau tengok betul2 nampaklah jugak...

kredit to google image

     nanti aku upload gambar anak aku...dia tetap lelaki yang paling comel dalam hidup aku...mata dia normal...tapi bila dia start fokus pada sesuatu benda...mulalah jadi gitu....cara nak atasinya ialah dgn menutup sebelah matanya yang tak juling untuk paksa mata yang juling fokus balik dgn elok...yes..it's work...mmg jadi caranya...benda ni tak leh dibiarkan...sebab bila capai usia 2 tahun dia akan set dalam kepala dia bahawa 'aku ialah pengguna satu mata sahaja' atau dia guna sebelah mata dia je untuk melihat. lagi satu mata dia abaikan penggunaannya...ini dipanggil lazy eye...atau mata malas...
       walau ape pun....Muhammad Ali tetap permata hati aku yg paling comel...baby paling comel in my heart...alololo cayangnya....cium sikit...mmmmmmmmuah....

No comments: