Perkahwinan Kami

Daisypath Anniversary tickers

Dan Cinta Itu Menemukan Kita

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday 23 March 2011

'HE' Has Another Special Plan For Us

Entry kali ni saya nk bercerita tentang hidup...hidup telah, sedang dan bakal kite lalui...bila perkara elok berlaku pada kite..kite kata semua ni atas hasil usaha yg kite dh buat..kite lupa pada Allah..lupe nk ckp alhamdulillah..tapi bile sesuatu yg buruk berlaku barulah nk teringat kt Allah..barulah nk berdoa dan mengadu pada Allah...saya tak de lah kata saya bagus..saya pun 2x5=10...tapi ape yg saya tulis ni kena kat btg hidung saya gak...bila ckp pasal musibah atau dugaan hidup..rasanya dh byk bahu ni pikul....kadang2 kite menangis marah dan benci sambil2 tu mnyalahkan takdir...berdosa tau mnyalahkan takdir..umpama kite tak percaya pada qada' dan qadarNya...Allah takkan bagi ujian pada tahap yg kite tak mampu nk menanggungnya..Kalau ada ujian atau musibah yg menimpa kite...sebenarnya Allah sayang pada kite...'HE' has another special plan for us....Dia nk tarik kite supaya dekat padaNya...kalau takde ujian kadang2 manusia lupa nk berdoa...lupe nk mengaji...Al-Quran pun berhabuk kt almari...contohnya...bila kita dianiaya orang...masa tulah baru kite nk kenal sejadah...nk smbahyang..nk doa 'Ya Allah kau tunjukkanlah kebenaran terhadap org yg menganiayaku'..padahal sebelum ni...bile azan maghrib berkumandang...hold dulu solat sebab nk tgk drama kt TV...x gitu...dan ujian2 yg diberikan oleh Allah semua ada sebab tersendiri...contohnya hidup kite walaupun tak miskin tapi average sahaja dan tak kaya...dok dengki tengok jiran sebelah beli macam2...sakit hati bile org kutuk kereta kite buruk...pedulikan ape org ckap..bersangka baik dengan Allah...kalau rezeki kite tak murah...mungkin rezeki anak2 kite melampau-lampau murahnya nanti...ataupun Allah tak bagi kite kaya mungkin ada sebab tersendiri...ntah2 bile kite kaya kite akan jadi lagi bongkak dan lupa diri...Kaya tu pun sebenarnya ujian dari Allah...anak pun ujian dari Allah...ada anak atau takde anak lagi yg penting kena sabar dgn ujian Allah...yg ada anak kena sabar dgn kerenah anak...dulu masa aku takde anak..org dok tanya bile aku nk ngandung...mula2 tu okay...tapi lama2 tu sedih gak hati...skang dh ada anak....kena byk sabar...mmg mcabar jadi ibubapa...saya tabik ibubapa kt luar sana yg berjaya mdidik anak2 mnjadi insan yg berguna...Kalau hajat di hati tu tinggi...kumpullah duit gi haji ataupun gi umrah..brdoa di depan Kaabah...mintalah berdoalah pada Allah...smoga dalam hati kite capai ketenangan....smoga saya dan kite semua sentiasa bersabar, bersyukur dan redha dgn ketentuanNya....Amin...


kucing pun nk doa gak
(Image credit to Google Images)
p/s : saya bukan penceramah agama cuma ingin berkongsi apa yg saya rasa...

No comments: