Perkahwinan Kami

Daisypath Anniversary tickers

Dan Cinta Itu Menemukan Kita

Daisypath Anniversary tickers

Monday 28 October 2013

harga barang dan taraf hidup

assalamualaikum....

           sejak Najib take over..rasanya dah 3x harga minyak naik.....harga gula naik...harga minyak masak pun dah naik gak...susu pun naik gak...harga petrol naik 20sen..hmmmm...byk tu..mmg orang kata..eleh naik 20sen je...tapi bile time isi myk korang akan rasa ler bezanya....dulu 50rgt dah nak dekat penuh 1 tank.skang aku isi 50rgt..separuh tank je meter tu tunjuk...sape2 yg keje saintis dan engineer tu please invent kereta gune myk kelapa sawit tak pun gune minyak senyonyong pun boleh...jimat skit...
           bila fikir balik dengan semua kenaikan harga barang ni...apalah yg dapat dirasai oleh golongan yg berpendapatan sederhana. kesian anak2 kecil yg nak makan..mcm maner plak dgn orang miskin. ape yg diorang makan dan berapa byk sgtlah yg dapat diorang beli dgn pendapatan yg sedikit..kalau naik gaji tapi harga barang juga naik...bukan ke semua tu mcm mempermainkan perasaan orang je...aku rasa dasar ekonomi kiter skang ni tak cukup kukuh untuk membantu nasib rakyat terutama orang melayu. bukan ape, sebagai seorang guru..aku berhadapan dengan murid-murid that came from various social background. most of them are not well-to-do. kdg2 faktor ekonomi juga mempengaruhi taraf pendidikan anak2. contohnya aku tanya 1 kelas...mak dan ayah keje ape...majoriti mak tak keje, bapa keje kilang, bawa lori or mengasuh anak orang yakni pekerjaan yg kite sedia maklum tak lumayan gajinya. i'm touched actually thinking of my pupils that have to face a hard life since childhood because i was there.
          my family is poor. my father was a postman and my mother earned her everyday salary by washing dishes at my school's canteen for only 5 ringgit a day. masa aku darjah 5-6 aku amik upah cuci pinggan kat kedai makan dari kul 6-kul12 malam. gigih keje semata-mata nak beli kasut sekolah. upah aku dapat 3 ringgit je sehari. kadang-kadang makan pun tak menentu. hmm...tu taraf hidup dulu. skang ni semua pun lagi lah nak pakai duit. ape yer yang anak2 murid aku makan. mcm2 mn social life diorang. bila diorang ada anak ape pulak cara pengajaran hidup yg diorang akan ajar kat anak2 diorang...ape yg aku dah melalut ni...hehehe...ok lah..bye for now...

No comments: